2009/12/08

När daggen darrar uti blomsterskåln

window

Ett av mina favorittidsfödriv är den här sidan där man kan lyssna på massvis av inspelningar av Sveriges dialekter. Jag undrar lite vilken jag själv skulle passa in på. Egentligen borde jag prata ungefär såhär men det gör jag nog inte. Min dialekt är nog en blandning av Kalmar och Vimmerby och jag vet inte vad. Den finaste jag vet är i alla fall Rimforsa för den dialekten påminner om alla barndomssomrar.
(Esaias Tegnér - Sång den 5 april 1836)

8 kommentarer:

Unknown sa...

Hej. Jag råkade klicka mig hit någonstansifrån och det här var lite knäppt. Rimforsa-dialekt påminner även om alla mina barndomssomrar, då min mormor och släkt bor där. "En kärlekshistoria"-planschen hänger bredvid min säng. Fågelomslagspappret från lagerhaus tapetserade jag vår garderob med i vår förra lägenhet. Jag behöver väl inte säga att jag även älskar boken, Pappan och havet (men vem gör inte det, i och för sig...) Och här går man omkring och tror att man är unik. Du har i alla fall en väldigt fin blogg! Kram från Lisa

PAPPAN OCH HAVET sa...

Oj, vad konstigt. Ja, här går man ju verkligen och tror att man är unik. Nu blev jag ju jättenyfiken på vem du denna tvillingsjäl är?

Unknown sa...

Ja, det är väldigt knäppt, det här. Men spännande! Jag har ingen blogg men heter Lisa, är 23 år och bor i Göteborg tillsammans med min pojkvän. Jag pratar ungefär så här: http://swedia.ling.gu.se/Gotaland/Vastergotland/Ostad/ow.html Fast lite bonnigare kanske, beror ju på vem man pratar med. Jag älskar dialekter! Annars gillar jag mest loppisar, tyg och böcker. Vem är du?

blygvink sa...

du har en mycket fin blogg, kul att du uppdaterar mer! och detta är sara från bop-trean by the way.

PAPPAN OCH HAVET sa...

Fin dialekt! Bonniga dialekter är ju nästan de bästa ändå. Jag är ganska osäker på min dialekt, det är ganska tråkigt. När jag inte lyssnar på dialekter pluggar jag till bibliotekarie i Växjö eller åker till mitt "riktiga" hem hos min pojkvän i Kalmar. Och böcker jag gillar jag såklart. Böcker och katter och te. Du borde skaffa en blogg! Så man kunde hitta fler likheter (eller kanske skillnader).

Loa sa...

väldigt fin bild!
och jag gillar lampan :P

Unknown sa...

Mm, jag är också lite osäker på min dialekt faktiskt. Jag ändrar helt hur jag pratar beroende på vem jag pratar med. Så nu när jag bor i Göteborg blir det mer göteborska än vad jag egentligen borde prata. Katter och te! Väldigt fint det också! Men jag har hittat en olikhet iaf, jag tittar inte på True blood, vampyrer är min största skräck. Nja, en blogg är nog inget för mig. Men jag har en gammal flickr, även om jag inte lagt upp någon bild på 3-4 år och jag inte är en tiondel så duktig på att fota som du! http://www.flickr.com/photos/48453624@N00/257372973/

Dan Davidsson sa...

Kewlt.
Jag känner både "yngre man" och "yngre kvinna" från Frillesås, Frillesås ligger för övrigt en mil från min uppväxtby.

http://swedia.ling.gu.se/Gotaland/Halland/Frillesas/index.html