2010/01/28

Det surrar i hans jordöra, han har fått tåget i huvudet



När jag var sju år var det bästa jag visste att ta alla mina två-trehundra kulor och sprida ut på en filt för att sedan sortera dem. Galaxer, dankar, jumbo dumbos, porslinskulor och oljekulor i egna högar. Stenkulorna i en skämshög, förhoppningsvis skulle man spela bort dem inom en snar framtid. När alla kulorna var uppsorterade blandade jag ihop dem och la tillbaka dem i påsen. För att sedan göra om samma moment vecka efter vecka. Enformiga saker som att sortera är fortfarande det mest avkopplande jag vet. Gärna om och om igen. Fylla i linjer som aldrig tar slut i olika färger eller räkna kläder eller riva ut alla böcker från bokhyllan och sätta in dem i samma ordning. Jag undrar om det är sjukligt. (Jag undrar om det är därför jag vill jobba på bibliotek)
(Gunnar Ekelöf - Ögon döda)

1 kommentar:

Agnes (gamla saktaentur) sa...

jag tror inte det är sjukligt. i så fall är vi sjuka båda två. jag tycker också om det. sorterade min bokhylla igår faktiskt. fastän jag gjorde det förra veckan. sorterar mina klänningar, möblerar om i mitt rum, lägger alla saker rakt och prydligt i mina lådor. vad lustigt att vi båda gör så lika saker.