2011/08/03

Ljug en sanning i mitt öra

old town, riga

smoking outside riga central market

selling fish, riga central market

jurmala beach

Riga var fint, inte så öststatigt som jag hade trott. Även om jag helst fångar det öststatiga på bild. Vi åt mat och gick runt i gamla stan. Jag köpte skor med onödigt höga sulor för att smälta in bland de lettiska kvinnorna, vinglade omkring med dem bland kullerstenarna. På natten pratade vi och nu är jag i Lund för att tänka på saker och ta tag i studier. Fundera över om jag ska vara glad eller gråta. Cykla runt i min nya stad. Äta bara knäckebröd. Dämpa tankar med Devendra, försöka att inte associera till 2005, en studentlägenhet i Kista, currydoft från indiska grannar, en lånad lägenhet som luktade yoghurtsmör, en nyinköpt Sonic-tidning med någon som hette Devendra på, promenader på söder, att vara så kär man kan bli.
(Turid - Tidig Stockholmsmorgon)

4 kommentarer:

Linnéa Johansson sa...

Hur ofta funderar inte jag på om jag ska vara glad eller gråta? Men just nu rör sig tankarna mest om hur jag ska bli av med en stora kroniska orosklumpen jag har i magen och vad det är för mening med alltsammans. Egentligen. Och om jag någonsin kommer nå dit jag vill. Sånt. Typ.

Emmely sa...

jävligt fina bilder i alla fall

Linnéa Johansson sa...

Sv: Ja, jag trodde inte att jag skulle känna så här. Men jag är liksom kär i stan! Det har jag i och för sig varit länge men nu är det på riktigt, tidigare var det bara "på avstånd". Hittills har jag ju bara varit på upptäcksfärd på Söder, det är som en egen liten stad, så där för sig, och jag älskar det. Plötsligt känns Östermalm, Kungsholmen, Vasastan och t.om Gamla stan mycket mer ointressanta och själlösa. Söder och Djurgården är det som gäller för mig! Och ja, jag har läst folgströms böcker, för ett par år sedan, men jag har god lust att läsa om dem nu när jag bara bor ett par kvarter från åsögatan och alla andra platser de lever på i böckerna :)

Hanna sa...

åh, vad mycket jag tycker om de här bilderna.