2010/01/13

Och alla som borde älska mej i alla fall har blivit senildementa och tror att jag heter Holger






















Drömmer bara konstiga drömmar om nätterna nu. I förrgår natt räddade jag Joyce Carol Oates från att dränka sig ur sjön. Hon hade läst Virginia Woolf och inspirerats för mycket (akta dig T!) och jag kände det på mig hela tiden, följde henne med ögonen som en hök. Lät henne vada ut en bit i Trummen bakom mitt hus men kastade mig över henne när hon försökte sig under ytan. Hon var längre än jag och varm i hela kroppen, fast sjön var kall. Kjolarna var långa, vita och drypande. När vi låg på gräset började vi gråta.

Nästa natt var lugnare, det var skyming och isande kallt. Jag skjutsade L på min spark över högbrodelen på Ölandsbron. Där var inga bilar och vi gled ända in på Kvarnholmen. Efter det hittade jag en kattfamilj i vägkanten som jag skulle rädda från bilarna. Jag fick tag på den minsta ungen och skulle lämna tillbaka till kattmamman. Men det var inga katter längre utan spindlar med långa smala ben. När jag skulle lämna tillbaka spindelungen till mamman åt hon upp den.
(Kristina Lugn - Spotta i nävarna)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åååh Hanna vad fin du är! Vackra drömbeskrivningen! ("Kjolarna var långa, vita och drypande."!) Och du förstår nog att jag älskar spana din bokhylla! Vilken fin upplaga av Processen du har, är det Prisma som gett ut? Den där Holgersson hittade jag en likadan i farmor&farfars hylla, man undrar så vem i släkten som läst den! Och mjao, Lighthouse, Ekelöf, Mirja Unge. Språket i P1! Vi liknar varandra så! (Skulle här kunna fortsätta utropsteckna i oändlighet men jag ska sluta nörda.)

Agnes sa...

vad fint språk du har. drömmar är speciella. jag tror man kan läsa ut mycket av dem. drömde jag blev jagad, men det var mer än en dröm. kände mig stressad i verkligheten. eller är det drömmen som är verklig och tvärtom?...
nu är jag så nyfiken. på hur du ser ut. om vi är lika. är det utanpå eller inuti vi är lika?

räven sa...

det här gillade jag! du borde göra en film av det. man borde göra film av alla sina drömmar.

blygvink sa...

fina och invecklade drömmar du har. vilken imponerande bokhylla dessutom. skymtar dessutom ulf lundells kyssen vilket gör mig glad. en av mina favoriter.

Rebecka sa...

Otäckt. Men du skriver väldigt bra.

blygvink sa...

svar: jack är nog bättre än kyssen. var så länge sedan jag läste dem nu men kyssen har en helt annan struktur, det är en massa människoöden som går samman om jag minns rätt, äsch jag vet inte, var i alla fall sjukt impad som 17-åring.

och det är svårt att sålla i ulf lundell djungeln. jag föredrar hans äldre låtar från 70-talet. kan sätta ihop en liten spotify-lista och skänka dig :)

Agnes sa...

jag såg bilden på dig, och du såg inte alls trött och blase ut! du såg himla fin ut!
kanske finns där någon likhet? vad roligt isåfall, då hade jag blivit glad.
inatt drömde jag otäckt igen. förstår inte, är nog så stressad.
mm, det känns som om jag jämt längtar hem, och det kändes fint att höra att du också gör det ibland. man borde kanske inte längta hem när man är tjugo?
hoppas allt är bra med dig.

blygvink sa...

http://open.spotify.com/user/blygvink/playlist/04ar9RWqtYoJgOEYLgwQvc

här har du den. kanske fyller på efter ett tag. känner mig nämligen inte ríktigt nöjd med den. ta dig gärna friheten att publicera en utav dina listor till mig, skulle behöva mig några nya.