2010/01/19

Ur den sammetsvita hästens näsborrar strömmar arméer

pölsan, torgny lindgren

Hugger tänderna i andra böcker än bibliotekspedagogiken. Lyssnar på min Uffeplaylist som jag fick av S. Ett tips till de som inte orkar plugga men ändå vill bli lite allmänbildade är den här sidan, som är helt beroendeframkallande men på ett bra sätt. Det senaste jag lyssnade på var dokumentären om fabriken BT Kemi som på 70-talet grävde ner giftiga avfall i marken i samhället Teckomantorp i Skåne, vilket blev förödande för invånarna. BT Kemi tillverkade bland annat ogräsbekämpningsmedlet Hormoslyr som sprutades på till exempel banvallar. En av de arbetare som jobbade med detta var min morfar. Många av de människor som arbetade med dog senare i cancer eftersom gifterna i medlet var så väldigt farligt. Morfar klarade sig dock, kanske för att han inte arbetade så länge med det. Här finns dokumentären.
(Ulf Lundell - Djurminnen)

6 kommentarer:

Unknown sa...

Åh, läser du Torgny?! Jag vågar aldrig, är för äckelmagad. Han bor ju dock utanför Rimforsa. För flera år sedan brukade min morfar sälja fiskekort, man fick åka hem till mormor och morfar för att köpa. Det gjorde Torgny en gång. Morfar frågade väl vad han jobbade med, och då sa han att han var författare. Morfar har skrivit ett par böcker om hembygden och sånt, så han tyckte ju direkt att de var kollegor liksom. De satt i nån timme och pratade på morfars kontor (eller det var nog mest morfar som pratade, gissar jag) sen undrade Torgny om de skulle ta och byta böcker. Morfar tackade nej. Mamma blev jättearg, varför inte byta böcker liksom! Morfar bara: "va? Nä, vad ska jag med hans böcker till..?" Himla synd.

Apropå fina morfäder alltså. Jisses vad lång den blev, den här kommentaren..

Kram från Lisa, som stalkar dig!

PAPPAN OCH HAVET sa...

Nä men vad fint ändå! Att han inte förställde sig för att han träffade en "kändis". Min mamma eller moster (jag minns inte riktigt) hade honom som lärare när de gick i skolan i Vimmerby.

Pölsan är inte så farlig även om man är äckelmagad, inte hittills i alla fall och de sista trettio sidorna som jag ska beta av borde nog inte bli värre. Men den allra bästa är nog Ormens väg på Hälleberget, den är så hemsk men fin att jag nästan börjar gråta. Särskilt om man hör den inläst av Torgny själv. Tips: läs den :)

(Jag gillar att bli stalkad när det är av så bra människor)

räven sa...

hehe när jag gick på folkhögskola i skåne var man tvungen att byta från buss till tåg i just teckomatorp för att ta sig till malmö. då brukade jag tänka på BT kemi. och just det ja. jag ska kolla efter böcker till dig! har dock några av mina böcker i jockes lägenhet. men jag kanske pallrar mig dit imorgon! :)

Anonym sa...

Fina fina fina ballerina som sitter och läser en av mina favoriter!

Antar att du redan läst Hummelhonung? Och tänker läsa Dorés Bibel efteråt? Åååh, finaste triptyken.

Kaylovesvintage sa...

nice blog, love your photos

Kaylovesvintage sa...

nice blog, love your photos