2010/08/23

Med tunikorna över huvudet barbenta, uppskörtade ända till livet

öland

öland

öland
Det gick fortfarande att krama ur det sista ur sommaröland, det fanns till och med lite vallmo kvar i vägkanterna, fast jag hade bara den analoga kameran. Vid de stora husen var det brukets dag och blåsorkester, annars låg vägarna tomma och soliga. Svart tång uppspolad på stränderna och en varm blåst, som alltid. Som alltid också Byrds i bilradion och genom det varma ljuset från solglasögonen planer om en framtid, hur man på billigaste och längsta och bästa sätt kan slippa nästa höst och istället möta den någonstans där havet och himlen inte blir grå och kall. Även om jag är färdig i vår tänker jag att bibliotekarie, det kan jag väl bli sen. Hade vi inte bilen och utflykterna skulle jag nog dö. Det räcker med bilen och musiken och god mat och kanske tio böcker. Om ett år tänker jag mig något sånt här. Inte två proppfulla lägenheter med loppisfynd och trettiofyra klänningar ihopträngda tillsammans med tjugoåtta par skor. Därför gör jag mig av med massa, mer och mer. Säljer saker och om någon vill ha gratis böcker skänker jag bort ungefär tjugo stycken. För att sakerna börjar äga mig, inte jag dem. Saker kan man väl ha sen, när man vill sitta mer fast. Tänker jag.
(Gunnar Ekelöf - Graffito)

10 kommentarer:

Agnes sa...

oj vad fint, där i bilen. klart du ska ha det sådär. vilken dröm.

Lisa sa...

åh så vackra bilder och text åh.

Rebecka sa...

Jag gillar hur du tänker.

Candy sa...

De där två sista bilderna är ju helt fantastiska! :*

Rebecka sa...

Sv: Åh, tack! Du får komma hit och dricka te med mig :)

Lisa sa...

Kanske inte helt oväntat när det gäller saker du har som jag också har, men ändå, så har jag exakt såna vita skor som du säljer. Samma märke och storlek liksom. Köpte dem helt oanvända på loppis för nåt år sedan och har nog bara använt dem en gång. Jisses. Jag kanske också borde sälja dem... Sen jag blev gravid har mina fötter vuxit minst en storlek så jag lär inte få på dem igen.

Bibliotekarie kan du absolut bli sen. Och saker kan man också ha sen, istället för nu. Pussokram Lisa

Rebecca sa...

Fantastiska sommaröland, fantastiska bilder. Jag måste nog ta mig över bron en gång till innan augusti blir september.
Röd currypasta köper jag hos ICA förresten.. på asienhyllan har de en egenproducerad! Men ta inte för mycket, då blir det äckligt!

Lilla fröken sa...

Vacker blogg. Jag tycker om alla naturbilder. De talar till mig.

Linnéa sa...

Jättefint. Jag drömmer också sådär, om alla dessa saker omkring mig: vad ska jag med dem till när jag ändå inte har ett riktigt hem jag känner att jag vill slå mig ner i? Det finns massa grejer jag vill ha men det finns större saker jag längtar efter som inte går att köpa för pengar, det är de som verkligen betyder något. Åh, hur ska det bli allt?

Johanna Af Apel sa...

Så underbara bilder och överhuvudtaget; så sjukt fint blogg du har.
<3