2011/02/04

Hon gick bort i vingliga klackar i slippriga uppförbackar

















Fy vad ledsen jag blev i morse när jag startade internet och läste på DN att Lena Nyman var död. Egentligen var det väl inte oväntat, jag läste för flera år sedan att hon var sjuk. Men ändå. Lena som jag har haft ett nästan besatt kändisförhållande till.

























Jag vet inte hur många bilder på henne som jag sparat ner på min dator eller hur många filmer jag tittat på bara för att hon var med.

























Och när jag någon gång i början på gymnasiet såg Jag är nyfiken - gul och Jag är nyfiken - blå var det som om det var mig det handlade om. Splittringen mellan att vilja förändra världen och samtidigt vara snygg och duktig eller att bara gömma sig i en stuga på landet var saker som jag gick runt och tänkte ganska mycket på då. Jag tyckte till och med hon såg ut lite som jag gjorde, med samma kroppsform som idiotiska recensenter kallade för ointelligent.

























Att stugan på landet i filmen dessutom var i ett hus där jag varit flera gånger och att den beryktade sexscenen med Börje Ahlstedt utspelade sig i ett träd jag ofta besökt gjorde inte igenkänningsfaktorn mindre.
















Fast allra mest minns jag hur det var att vara liten och sitta mellan mamma och pappa i soffan med en inspelad Släpp fångarne loss det är vår instoppad i videon. Hur bra som helst var den tyckte jag då, och vad häftig hon Frida var som med vit målarfärg skrev stora ord på fängelsemuren. Och med sån säker röst och starka åsikter, fast hon var nästan lika liten som jag.



Bodil Malmsten skrev en fin dikt som Lena sjöng som passar ganska bra nu:

Ta ett bloss för moster Lillie låt glöden inte dö
Ett svidande halsbloss Lucky Strike
För att hon måste dö


Hej då Lena.
(Bodil Malmsten - Ett bloss för moster Lillie)

7 kommentarer:

Tall-Maja sa...

Jaaa. Lena. En sån kvinna. Och du, du har ju också en helt fantastisk blogg och du fotar ju helt galet fint. Dina bilder får mig att ännu mer vilja slita mitt hår över min brist på bra kamera. Det är då själve fan.

Linnéa sa...

Ett så fint inlägg. Blev riktigt ledsen själv när jag såg hennes bild på dn.se. För mig kommer hon alltid vara Fröken Jansson, Ture Sventons ovärdeliga sekreterare - klockrent! Och det hon gjorde med Hasseåtage. Nu är ytterligare en förebild jag alltid hoppats på att få möta och lära av borta. Det är ledsamt.

den andra räven sa...

nyfiken-filmerna är helt klart mina favoriter med lena. hon är underbar där. nu har jag en blogg igen förresten!

den andra räven sa...

jag bor mitt i karlskrona och väntar på besked från ett biblioteksjobb jag har sökt här. och jag mår ganska likgiltigt, antar att likgiltigheten beror mycket på väntan. väntan på besked, väntan på färdigställd lägenhet, väntan på framtid och liv. nutiden bjuder mest på flyttkaos och plugg som jag ligger efter med.

den andra räven sa...

oj nu blev det massa rävar här bara för att jag bytte namn

Linnéa sa...

Sv: tack för dina ord igen! Du är knappast överflödig, snarare nödvändig! kram

Rebecca sa...

Så fint du har skrivit Hanna. Du skriver alltid så fint. Tänk att båda mina favoriter dog inom loppet av en månad. Lena och Per. Visst känns det som att de var lite varandras motsvarigheter också? Vad tomt det känns.