2010/07/09

Jag vill inte ha en massa plast varje gång jag tar fram lite pepparkakor






Om jag ska välja en bok jag tycker extra mycket om bland alla mina favoritböcker, väljer jag utan tvekan De ovanliga av Åke Mokvist. Bokens undertitel "människor som går mot strömmen", säger mycket om innehållet. I boken får man läsa om människor som är ovanliga, alltså ovanliga om man jämför med människor i det samhälle som de flesta av oss lever i idag. Många av människorna i boken var inte så ovanliga för bara fyrtio-femtio år sedan: syskonen Stig och Berit, som lever med sina djur på en gård utan elektricitet eller bröderna Anton och Arvid, som sedan 60-talet fortfarande reparerar folks cyklar och bor tillsammans i cykelverkstaden. Gemensamt för alla som skildras i boken är att de, oftast självvalt, på något sätt lever utanför samhället. Många på landet i förfallna stugor och gårdar, men vissa också i städer. Författaren konstaterar att de flesta originalen är äldre och funderar på om de tillhör ett utdött släkte. Man kan ju fråga sig om de kommer börja öka igen, om de nu unga generationerna i framtiden tröttnar på valfrihetsstress och ständig tillgänglighet. Hur som helst så är De ovanliga (tillsammans med De ovanliga 2, där vissa av människorna följs upp och vissa nya presenteras) den finaste boken jag vet och när jag tröttnar på allt vad bloggar, fester, Spotify, tentor, politik och framtidsplaner heter brukar jag bläddra i boken och tänka att det finns en extra utväg, ifall jag inte står ut längre.
(Åke Mokvist - De ovanliga (Carl Braunerhielm))

6 kommentarer:

blygvink sa...

vilken makalös bok. den ska jag låna genast. dela gärna med dig av fler boktips (om inte på bloggen så till mig?)

blygvink sa...

förresten, det verkar finnas ytterligare en bok av Åke Mokvist "De ovanliga - där friheten är viktigare än tryggheten", om du inte visste det alltså.

Linnéa sa...

Sv: Äsch, nu blir jag generad, tack så hemskt mycket för dina fina ord. Det värmer att få höra. Jag är sån att jag tycker det är viktigt att berätta för de jag gillar att jag gillar dem. För uppskattning kostar inget men kan göra så mycket. Och man vet aldrig vad som händer i morgon, kanske är det försent då. Och du, den där boken verkar vara något helt i min smak! Tack för tipset!
kram Linnéa

felicia sa...

Den verkar väldigt bra! Tror du man kan låna den på biblioteket?

Ja, det kan man väl säga att det gör. I gemla, vet du vart de ligger? Ja, men gör ett besök! Kanske vi kan ta en bulle där någon dag?

Lonesome Mama sa...

Älskar den där boken! Man kan läsa den hur många gånger som helst och alltid hittar man något nytt!

linnea sa...

det är en av mina favoritböcker med!