2011/03/21

Med fulla vita bröst och starka lemmar

Ydrehammar Sweden 1968

Damer från Ydrefors på bussresa Sweden 1966

Kvilleken 1966

Även om jag spenderar halva mina dagar med att tumblra fantastiska flickrfoton, finns det inga som gör så ont i magen av skönhet som de gamla släktfotona min moster lägger upp. Kanske är det för att jag är enda barnet och enda barnbarnet på den sidan av min släkt och har hört berättas om så mycket, men det känns som om jag känner dem alla. Inte bara mormor och morfar, utan mormors mor Tora, hennes syster Vera, damerna på bussutflykten 1966. Som om jag själv sitter där i den håliga Kvilleken (den som Lena Nyman och Börje Ahlstedt skapade rubriker i) eller som om det är jag som har på mig mormors egensydda kläder, likadana för båda systrarna. Jag blir glad av att tänka på att det är därifrån jag kommer.
(Moa Martinsson - Ensam dans)

5 kommentarer:

Lisa sa...

Helt fantastiska foton!

Rebecca sa...

Älskar att du ägnar halva dagarna åt att tumblra fantastiska flickrfoton. Tack för det!

den andra räven sa...

på översta bilden, är flickan till höger kanske din mamma? och mannen i mitten typ din morfar? du är i alla fall väldigt lik han som jag gissar är en morfar

Linnéa sa...

Älskar gamla foton. Älskar färgtonerna. Älskar människorna på fotona som man vet att man är släkt med men som man tyvärr aldrig fått chans att träffa. Alla dessa människor som med sin existens gjort det möjligt för en själv att leva.

PAPPAN OCH HAVET sa...

rebecca: tack! jag trodde mest det var jag själv som uppskattade det :)

räven: det är faktiskt flickan till vänster som är min mamma men min morfar är i mitten. jag har aldrig hört någon säga att vi är lika, men det är vi kanske.